vrijdag 16 februari 2018

Het einde van de online supermarkt?

Drs. Hans van Tellingen is algemeen directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo BV en geeft als hoofdauteur zijn ongezouten opinie op de toekomst van de online supermarkt in het artikel “Het einde van de online supermarkt”. Het artikel baseert zich op een onderzoek naar koopgedrag van consumenten. De conclusie van het artikel is dat het niet lukt om winst te maken met een online propositie. De kosten van de distributie zijn simpelweg te hoog. De besparing op huisvestingskosten (de huur van de winkels) bedraagt minder dan 4% van de omzet en weegt daar niet tegenop. 

De fysieke supermarkten groeien dan ook nog steeds twee keer zo snel als dat het totale online supermarktaandeel groot is. Het online aandeel bedraagt nu 1,6%. De auteurs verwachten dat dit aandeel in 2025 niet hoger zal zijn dan 4 à 5%. De concurrentie van online voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten blijft daarmee nog altijd uitermate beperkt. 

 

Bron: Het einde van de online supermarkt, door Hans van Tellingen, Tjerk van Leusden, Jeroen van der Weerd en Tadek Solarz. Het gehele artikel vindt u hier

Terug naar nieuwsoverzicht