woensdag 3 januari 2018
Convenience winkelcentra toekomstbestendig
Convenience winkelcentra -gericht op dagelijkse boodschappen- staan momenteel flink in de belangstelling bij beleggers. Ze leveren al jarenlang een goed rendement. Convenience centra hebben doorgaans een beperkt risico en kunnen profiteren van de vergrijzing die zich in snel tempo voltrekt. Zo schrijft institutioneel belegger Altera Vastgoed in haar laatste uitgave van "Altera Info".
De gemiddeld steeds ouder wordende consument zorgt voor hoge bestedingen in het dagelijks segment in de winkelgebieden die er voor gemaakt zijn: de convenience winkelcentra dicht bij de consument (zoals Tuinzigt). Dit leidt tot goede vloerproductiviteit en hoge bezettingsgraad. Wanneer het in het verleden stabiele huurdersbestand in staat blijft flexibel in te spelen op de trends in het consumentengedrag, zijn de risico's in convenience centra beperkt en zijn deze als beleggingsobject toekomstbestendig.
De groei van online supermarktbestedingen vormt voorlopig geen bedreiging voor convenience winkelcentra. In maart 2017 bleek uit onderzoek dat de online verkoop van boodschappen stagneerde: het marktaandeel bleef steken op 1,3 procent, aldus Altera. Onder boodschappen vallen voeding en de dagelijkse en wekelijkse huishoudelijke boodschappen.
De convenience winkelgebieden, met een compleet en dominant aanbod in het dagelijks segment, zullen in de toekomst dan ook weinig hinder ondervinden van het online winkelen, verwacht Altera.
De beperkte groei in online supermarktaandeel is grotendeels te danken aan de functionele hiërarchische opbouw van het Nederlands winkellandschap. Voor iedereen is een supermarkt dichtbij en goed bereikbaar: dat is gemakkelijk. De meerwaarde van online shoppen is daardoor beperkt.
Bron: Altera Vastgoed
Terug naar nieuwsoverzicht