Winkelgebieden hebben sinds 2010 meer kleur op de wangen gekregen. Dat wil zeggen, het aandeel van bekende winkel- en horecaketens neemt af. Daarmee komt het spookbeeld van steeds eentoniger winkelstraten niet uit. Dat concludeert ABN Amro in een dinsdag verschenen rapport. Landelijke en lokale beleidsmakers hielden de afgelopen jaren hun hart vast dat detailhandel en horeca ten prooi zouden vallen aan eenvormigheid en verschraling. De coronapandemie die veel ondernemers in de problemen bracht en – zeker in de horeca – leidde tot een ruime verdrievoudiging van het aantal bezorgformules als Domino’s, Sushi Point of Taco Express, droeg aanzienlijk bij aan de onrust. De cijfers van onderzoeksbureau Locatus waarop de bank zich baseert, geven een ander beeld. In 2010 behoorde 28,1% van de winkels en horecabedrijven tot een formule, en dat is nu gedaald naar 24,4%. Klik hier voor het volledige artikel.
Bron: www.telegraaf.nl